CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, February 8, 2009

Deepavali


Saya dan rakan telah diberi tugasan untuk mencari maklumat mengenai perayaan yang disambut kaum Hindu iaitu Deepavali. Ia juga dikenali sebagai pesta lampu atau 'Festival of Lights'. Kaum Hindu menyambut perayaan ini setiap tahun yang selalunya jatuh pada lewat Oktober atau November. Mereka menganggap bahawa ia wajib untuk diraikan. Seperti kaum-kaum yang lain, perayaan yang mereka sambut pasti mempunyai sejarah atau cerita disebaliknya. Deepavali juga mempunyai lagenda yang tersendiri.

Saya kagum dengan kebudayaan orang Hindu yang menarik. Orang Hindu mengenakan pakaian tradisional mereka iaitu sari atau punjabi. Mereka juga menpunyai pantang larang semasa perayaan mereka. Antaranya ialah, pakaian berwarna hitam tidak digalakkan kerana ia akan membawa tanda yang tidak baik. Pada pagi Deepavali, orang-orang Hindu akan ke kuil untuk meminta kebahagiaan dan kemakmuran pada hari perayaan itu.



Saya suka dengan cara orang Hindu menyambut perayaan ini dengan bercahaya dan berwarna-warni. Makanan yang dihidangkan pasti menarik dan berlainan. Mereka pasti mempunyai pebagai jenis manisan dan makanan yang disajikan untuk tamu yang datang.

0 comments: