CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, February 24, 2009

Remaja zaman sekarang..

Baru-baru ini, sekolah saya telah mengundang pegawai polis untuk memberikan ceramah mengenai pencegahan jenayah. Ia sangat informatif dan banyak yang telah saya pelajari. Saya juga berpendapat bahawa ramai remaja sekarang kian terlanjur dengan pelbagai perkara yang tidak patut mereka lakukan.

Mengapa remaja dewasa ini kian melakukan jenayah?
Remaja zaman sekarang lebih terdedah dan bebas melakukan apa yang mereka inginkan. Kelakuan mereka juga ada kalanya melampaui batas. Ini mungkin berpunca daripada kebebasan yang disalahgunakan. Ibubapa mungkin lebih sibuk bekerja dan barangkali tiada masa untuk mengawasi anak mereka. Remaja lebih senang dipengaruhi oleh rakan-rakan mereka. Jika mereka salah memilih kawan, mereka akan lebih terjebak dengan perkara yang tidak baik.

Selain itu, remaja kini juga tidak takut melakukan perkara yang menyalahi undang-undang. Contohnya seperti menghisap rokok (walaupun masih bawah umur), merosakkan harta benda awam, menghidu gam, mengambil dadah, mencuri dan sebagainya. Ini mungkin disebabkan oleh ajakan kawan mereka. Oleh itu, ibu bapa harus memantau pergaulan anak-anak mereka supaya tidak melakukan perkara-perkara sedemikian.

Remaja-remaja lebih suka menghabiskan masa dan duit di luar bersama rakan-rakan mereka. Ada yang melakukan perkara yang tak berfaedah seperti melepak. Apa yang membimbangkan ialah golongan-golongan remaja yang lepak bersama. Mereka mungkin terdiri daripada kumpulan samseng dan sebagainya. Kegiatan golongan seperti ini selalunya tidak sihat dan seringkali melanggar undang-undang.

Segelintir remaja selalu menganggap bahawa melakukan suatu jenayah ialah perkara yang boleh dibanggakan. Ada yang berpendapat bahawa ia adalah sesuatu yang hebat dan berani. Mereka patut sedar yang ia sebenarnya sesuatu yang memalukan dan tidak menjaminkan masa depan.

Mengapa kita harus menyalahgunakan kebebasan dan kepercayaan yang diberikan dengan melakukan jenayah? Jalani hidup dengan bijak dan selamat, masa depan pun terjamin. (:

0 comments: